Dekkskift gjør det selv det er enkelt

By | 1. november 2017

Er du en av dem hver gang høsten og våren melder sitt ankomst kvier deg til å skifte dekk? Det trenger ikke å være slik, har du plass og anledning til å gjøre jobben selv har du samtidig anledning til å sjekke hvordan det står til med bremseklossene og skivene på din bil og se etter rust.

Det er så klart mer gøy om man har litt utsyr på forhånd for å lette dekkskifte. Har du kun bilens jekk og den originale hjulmutternøkkelen holder det i massevis.

La oss starte med det første og det er å forsikre seg at du faktisk har en jekk og bilens hjulmutternøkkel. Det er slik at enkelte bilmodeller blir levert med verken det ene eller det andre. Det å investere i en god garasje jekk og en hjulmutternøkkel er å anbefale. Dette vil du ha gleden av i mange år fremover.

Kjøp gjerne en hjulmutternøkkel som tar både 17 og 19mm og av og til 21mm bolter da forskjellige personbil typene har stort sett disse som dimensjon.

Før selveste jobben starter er det viktig å huske en ting, egen sikkerhet, du skal derfor sette bilen i gir, her er det selvfølgelig uendelig diskusjon hva som er riktig når det kommer til manuell gir. Har du manuell gir sett giret i 1. gir og trekk til godt på håndbrekket. I automat skal spaken være i posisjon P og håndbrekket skal trekkes godt til.

Skifter du fra sommer til vinterdekk kan det være lurt å sjekke om akkurat dine dekk er markert med en rotasjons pil. Dette skal være godt markert og synlig på utsiden av hvert dekk. Det betyr at dekket skal settes på i retningen pilen viser. Det er i pilens retting dekkene skal rullere.

Nå over til selveste dekkskiftet, det kan være lurt før du begynner å setter i gang med selveste hjulskiftet å gå over med WD40 og spraye litt mellom felgen og skiva som felgen sitter på. WD40 vil definitivt hjelpe til om hjulet har brent seg fast noe det ofte kan skje spesielt om vinteren pga mye salting på veiene at hulet ofte oppleves som brent fast men det er det så klart ikke. WD40 vil hjelpe deg med å ta av hjulet i en fei om det pleide å sitte fast før etter løsnede hjul muttere.

Enkelte bilmodeller har valgt å levere når originale hjul er levert med bilen å kapsle inn selveste hjul muttere med egne plast dekslene/kopper, disse små koppene må av for å nå selveste hjul muttere. Bilen din skal ha et eget lite verktøy levert med bilen for å få disse av.

Du skal nå løsne hjul muttere litt før du jekker opp bilen. I noen tilfeller er det en egen låsebolt på hver hjul. Verktøyet for dette skal følge din bil.

 

Før du jekker opp bilen kan det også være lurt å sikre motsatt side av bilen med en ekstra kloss eller to.

I din bilens instruksjons bok vil du finne informasjon hvor jekkepunktene for akkurat din bil er lokalisert. Når lokalisert skal du frem med jekken og jekke opp bilen akkurat nok til at det er en liten klippe mellom dekket og underlaget. Her bruker vi en egen garasjejekk. Påse at garasjejekken du bruker klarer 2 tonn eller mer, alt avhenger av hvor tung din bil er.

Når bilen er jekket opp kan det være lurt å sikre jekken med en ekstra støttebukk.

Har du en elektrisk eller luft drevet mutter trekker går dekket av på sekunder.

Det kommer an på tilstanden akkurat hvordan det ser hos deg med dekket av men nå har du mulighet å pusse ned litt rust om synlig eller bare legge et lett strøk med WD40 for å holde rusten unna. Om planen er å smøre muttere med noe form for olje eller annet fett anbefales det å lese i instruksjons boken om produsenten av kjøretøyet anbefaler/fraråder å gjøre så.

På med det nye hjulet, har du vært flink og markert dekkene dine fra forige sesong vil det være en lek å plassere disse riktig vei. Dette anbefales og sparer deg mye tid. Når du nå setter på muttere skal disse gå i kryss/sikk sakk. Dette så hjulet kommer godt i kontakt med skiva. Hvis du ikke bruker en elektrisk eller luft drevet mutter trekker skal du her ikke stramme for mye med håndmakt, det skal strammes akkurat nok at bilen ikke gynger, husk at bilen er jekket opp og det er en viss fare at jekken kan gi etter.

Nå skal bilen ned, jekk bilen forsiktig ned. Neste steg er å etter stramme muttere. Til dette anbefales det en egen moment stav. Med en moment stav vil du stramme muttere til akkurat det passende Nm som bilprodusenten anbefaler. Nm verdien vil i så fall være spesifisert i bilens instruksjons bok. En verdi mellom 120-130 Nm er en sikker vinner og er nok hvis dette ikke står noe om i instruksjon boken. Med riktig Nm vil neste dagskift gå enda kjappere om en moment stav ikke har blitt brukt før. En annen ting er at dine hjulmuttere vil ha det bedre, med riktig Nm vil de ikke knekker eller strekke seg fordi at man ikke har brukt brutal makt ved å trekke til alt man har som ofte mange gjør.

Med dekkene påmontert er det på tide å ta en sjekk om dekktrykket er i orden og kontroller slitasjen på dekkene. Hvor mye trykk dekkene skal ha står vanligvis på et klistremerke på fører siden. Åpne fører døren og se etter en grå/hvit klistrelapp. Hos enkelte modeller står slik info på innsiden av selveste tankloket. Det kan være greit å ha et måleinstrument for å lette jobben. Husk at du skal sjekke trykket når dekkene er kalde så det er absolutt anbefalt å måle trykket før du tar din første kjøretur med de nye dekkene.

Husk å etter stramme muttere på hvert dekk etter første kjøretur, gjerne etter de første 10-20 km.

Nå som du har satt av tid til å utføre selveste dekkskifte kan du like gjerne dedikere litt tid til å vaske dine hjul. Start med å vaske dekket, har du kun såpe og vann holder det også, har du en god dekk rens kan dette brukes for best mulig resultat.  For felg vask hvis det er lett metall felger kan en god felg rense spray være greit å bruke for å få unna mest bremsestøv og få felgene til å se så og si nye ut.

Å legge en god voks på dine felger vil bidra til å gjøre felgen mer motstands dyktig slik at bremsestøv ikke fester seg like lett. Har du en dekk fornyer i tillegg til din disposisjon vil dette få dine hjul til å se som nye. Dette steget er ikke nødvendig men nice to have. Husk å markere dekkene slik at det blir lettere å finne frem til hvor de skal sitte til neste sesong. I din bils instruksjons bok vil det stå hvor dekkene som satt foran bør plasseres neste sesong. En tommelfinger regel er at dekkene som satt fremme skal sitte bak neste sesong og vice versa.

Å lagre dekkene riktig har mye å si for holdbarheten på dekkene og ikke minst at de ikke blir deformert. De skal tross alt ligge urørt i et halvt år. Å ha en dekkstativ og et trekk som kan tres over slik at dekkene ikke får lys under lagrings perioden er å foretrekke.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *