Trening, strekker ikke tiden til, ned i vekt?

Av | 18. januar 2021

Er det slik at du vil ned i vekt, gjerne starte å trene samtidig, styrke eller bare ta en spasertur eller joggetur? Kanskje du driver alt med en eller flere av disse. Har det muligens stagnert litt eller du har ikke nådd det du mener er målet for deg? Strekker ikke tiden til eller er det ikke like lett å komme seg til et trenings senter i disse COVID-19 restriksjonene der du holder til? Er det slik at kiloene kommer, men går ikke av? Du har prøvd det meste men du ser ikke en trend som snur om på det? Du er ikke alene! Forhåpentligvis hvis du velger å lese videre kan du finne noe nyttig som kan kanskje hjelpe deg.

Hvor skal du begynne?

La oss starte med at jeg er ikke en ernæringsfysiolog, jeg er ikke en lege, Det jeg vet er en ting eller to om hva som er lurt å spise for å gå ned i vekt uten at man skal sulte seg i hjel eller kaste bort tid på div dietter som ikke er bærekraftige på sikt. En skal også slippe å måtte stresse seg til å trene, gå turer osv, hvis dette ikke er noe for en. Med små justeringer og grep i hva du spiser vil dette være med og bidra at du går ned i vekt.

Se for deg at det å gå ned i vekt skal være en slags reise, du skal ikke droppe for mye for fort, men samtidig ikke går for lite nedi vekt som gjør det demotiverende til å gå videre.

Hektisk?

Er hverdagen din hektisk, er du mor eller far til en eller flere små er det ikke sikkert en har «viljen» heller til å ta en trenings økt eller ta et bestemt valg til mat når kidsa har lagt seg etter en lang dag er det jo klart å havne i sofaen en fordel, kanskje ta seg en usunn matvane i tillegg.

Fortvil ikke du kan med små grep gjøre noe med dette om du er mor, far, single mann, dame eller den personen du måtte være med lite eller masse tid til overs.

Kalorier

Det første og enkleste er å starte med kalorier, kalorier inn og kalorier ut. Det er det som fungerer og med mindre du har klart å bryte den menneskelige fyisologien på en slags måte så er det et faktum, du blir det du spiser. Kaloriunderskudd er key her hvis målet er å gå ned i vekt. Det finnes ikke noe «ny» nyskapende måte å fjerne fett ut fra kroppen (utenom operasjon), derfor ikke la deg lure av en artikkel du eventuelt kommer over i en digital avis og det koster penger å lese artikkelen. Ikke la deg lure av overskrifter med rask vekttap på X antall uker på kort tid, noe alla 10 kilo ned på 5 uker. Det er ikke bærekraftig og til syvende og sist så er det inntak inn og ut av kalorier som bestemmer om du holder vekten, går opp eller ned. Helt basic dette.

Spiser du mye og kroppen ikke klarer å brenne unna kalorier går disse til overskudd og lages som fett. Ergo med tiden vil du få mindre muskler og mer fett.

Derfor er det lurt å begynne med å spise mat som metter godt og inneholder mye proteiner, men lite fett og kalorier. Å bare skrive om dette uten å faktisk vite hva slags matvarer som inneholder mye proteiner og lite kalorier er ikke lett.

Hvor starter jeg?

La oss starte i det små her, løsningen å gå ned i vekt er å spise mindre og trene mer styrke hvis musklene skal komme på plass. Du kan faktisk bygge muskler med kaloriunderskudd. Er målet å gå ned i vekt så tenk langsiktig. Ikke se på det som en midlertidig diett. Fordi en diett er midlertidig så er du tilbake der du var i no time når du er ferdig. Ikke sult deg i hjell heller, ikke hopp over måltid, dette kan du holde på en stund før du bikker helt over og sprekker. Da havner man igjen der man var, det er ikke målet. Vi vil ned i vekt, nå målet og holde oss der. Er du villig til å trene kommer du der enda raskere. Ang dette med å holde måltidene i sjakk og ikke hoppe over måltid. Kroppen trenger energi for å holde seg i gang se for deg at du engasjerer 5 håndverkere til å reparere husfasaden men de har ingen materiell å jobbe med før det er langt ut på dagen. Det har gått mye dødtid i å vente før jobben blir startet på dvs null fremgang før helt på slutten av dagen, så blir det hele repetert dag etter dag. Se for deg at kroppen din er de 5 håndverkere, du spiser ditt første måltid langt ut på dagen. Du spiser enten for mye for å ta inn det tapte eller for lite og ender opp med å spise enda et måltid kort tid etterpå som resulterer i at in the long run konsumerer man mer uten å være helt klar over det. Ved å spise frokost som kanskje er det viktigste måltidet i løpet av en dag starter kroppen å jobbe tidlig.

Hemmelighet?

Så hva er hemmeligheten? Hold deg til mat som metter godt og opprettholder mettheten. Bytt ut et måltid med ett slik måltid. Ikke start på drikkekurer. Dette er midlertidige løsninger en kan gå så lenge på noe slikt før man returnerer til gamle vaner. Unngå helst å innta kalorier via drikke av proteintilskudd eller pulver drikke som skal hjelpe med vekttap. Tygg dine kalorier. Som skrevet ikke hopp over ett måltid, spis frokost, lunch, middag og kvelds. Når du lager deg middag og f.eks ris er en del av middagen, ta mindre ris og erstatt mangelen av ris med mer grønnsaker. På denne måten kan du spise mer, bli mett, holde deg mett og konsumert mindre kalorier. Ta en sjekk på denne websiden for å la deg bli inspirert.

Følg med videre jeg vil lage et nytt blogg innlegg som vil inneholde frokost meny.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *